In-house marketing team of een marketingbureau inhuren?

In-house marketing team of een marketingbureau inhuren?

Samenvatting

Twijfel je tussen een in-house marketingteam of een extern bureau?

In-house marketeers kennen je merk door en door en kunnen razendsnel schakelen, maar missen vaak specialistische kennis en zijn minder schaalbaar. Een agency biedt brede expertise, flexibiliteit en innovatie, maar kent je bedrijf minder goed en vraagt om duidelijke communicatie.

De ideale oplossing? Een combinatie van beide: een interne marketeer of contactpersoon die het merk bewaakt en een bureau dat zorgt voor groei, vernieuwing en specialistische uitvoering.

Voordelen van in-house marketing

Het grootste voordeel van een intern marketingteam is focus. Ze ademen jouw merk, begrijpen je klanten en weten wat er binnen het bedrijf speelt. Daardoor kunnen ze snel schakelen, direct inspelen op kansen en consistent communiceren. Hierbij de voordelen op een rijtje: 

1. Volledige merkfocus

Een in-house marketingteam kent het merk vanbinnen en vanbuiten. Ze begrijpen de doelgroep, productmarges, voorraad en klantvragen, of weten in ieder geval bij wie ze binnen het bedrijf de juiste informatie kunnen opvragen. Dat zorgt voor consistente en authentieke marketing.

2. Snelle communicatie

De lijnen zijn kort. Een idee of actie hoeft niet eerst langs meerdere lagen van afstemming; campagnes kunnen direct worden uitgerold. Dat maakt een inhouse team efficiënter voor snelle schakelmomenten.

3. Langetermijnstrategie

Doordat interne marketeers langdurig met jouw merk werken, bouwen ze diepgaande kennis op over wat wél en niet werkt. Campagnes worden daardoor (in theorie) steeds effectiever.

4. Samenwerking met andere afdelingen

Marketing, sales en klantenservice staan in direct contact met elkaar. Input vanuit de organisatie kan daardoor snel worden vertaald naar nieuwe campagnes, verbeterde klantcommunicatie of slimmere content. 

Nadelen van in-house marketing

Toch is een volledige interne marketingafdeling niet altijd de beste keuze, zeker niet als je (grote) groeiambities hebt.

1. Hoge kosten

Een inhouse marketeer is niet altijd van alle markten thuis. Dus als je wilt investeren in SEA, SEO, social ads, content, analytics etc. dan heb je al snel meerdere medewerkers nodig. Dat betekent dus ook meerdere salarissen, trainingen en tools. Reken maar uit.

2. Beperkte kennisbreedte

Een intern team werkt meestal voor één merk in één branche. Daardoor mis je de brede inzichten die bureaus opdoen door dagelijks voor verschillende klanten en sectoren te werken.

3. Beperkte toegang tot tools

Bureaus beschikken vaak over verschillende tools voor tracking en analyse. Deze licenties zijn in veel gevallen pas betaalbaar als je ze voor verschillende accounts kunt gebruiken, voor één bedrijf is dat meestal te duur.

Voordelen van een marketingbureau

Kies je ervoor om samen te werken met een marketingbureau, dan kies je voor schaalbaarheid, expertise en snelheid.

1. Een multidisciplinair team tot je beschikking

Bij een bureau werken diverse specialisten, van Google Ads en Meta Ads, tot SEO en webanalytics. Deze hoef je niet allemaal tegelijk in te zetten, maar die mogelijkheid is er wel.

2. Up-to-date kennis

Bureaus testen dagelijks nieuwe strategieën, advertentieformats en targetingopties. Die learnings gebruiken ze direct om ook jouw campagnes te optimaliseren. Zo blijf je vooroplopen in een snel veranderend marketinglandschap

3. Flexibiliteit en schaalbaarheid

Een extra campagne inzetten of juist even pauzeren? Een nieuw kanaal testen? Dat kan allemaal zonder dat je iemand hoeft te ontslaan of extra in dienst te nemen.

4. Objectiviteit

Een externe partij staat verder van je bedrijf af, maar het voordeel daarvan is dan weer dat ze met enige afstand naar jouw cijfers kijken. Dat voorkomt bedrijfsblindheid en zorgt ervoor dat ze soms beslissingen durven te maken die je zelf misschien wat lastiger vindt.

Ga jij voor de agency ervaring?

Vertrouw op onze expertise voor jouw marketing

Nadelen van een marketingbureau

Uiteraard zijn er ook nadelen aan het inhuren van een marketingbureau.

1. Minder diepe bedrijfskennis

Een bureau kent je bedrijf niet vanaf de eerste dag. Een uitgebreide en goede briefing en duidelijke communicatie zijn dan ook essentieel om ervoor te zorgen dat ze de juiste tone of voice van je bedrijf snappen en over kunnen nemen.

2. Kosten lopen door

Bij een marketingbureau neem je vaak een vast (minimaal) aantal uren af, dat betekent ook in rustige tijden dezelfde kosten.

3. Afhankelijk van externe kennis

Als het bureau stopt of teamleden wisselen, dan verdwijnt er ook wel eens waardevolle kennis die alleen binnen jouw account is opgebouwd. 

4. Minder directe controle

Snelle aanpassingen kunnen soms wat langer duren door afstemming en planningen. Ook heb je niet altijd direct zicht op wat het marketingbureau voor werkzaamheden voor je uitvoert. 

Op de vraag agency inhuren of inhouse marketing, is dus niet echt één juist antwoord te geven. Het hangt van verschillende factoren af. Wat zijn je doelstellingen, wat is je budget, in welke groeifase zit je als bedrijf? De meeste succesvolle bedrijven kiezen ervoor om beide werelden te combineren. Een interne marketeer die het merk en de doelstellingen van het bedrijf voor ogen heeft en een marketingbureau voor de specialistische uitvoering en continue groei van het bedrijf.

Bij Ads & Impact zijn we ons bewust van de verschillen tussen het inhuren van een agency en het aantrekken van in-house specialisten. Onze specialisten werken pro-actief aan de communicatie met onze opdrachtgevers om de bedrijfskennis zo goed mogelijk te vergroten. Ook stemmen we tijdig af over lopende zaken, planning en nodige aanpassingen aan campagnes. Zo behouden we korte lijnen voor de beste prestaties voor jouw bedrijf.

Gerelateerde berichten

Bel of app ons

072 720 2221

E-mail ons

info@adsimpact.nl

Ons adres

Koelmalaan 69
1812 PR, Alkmaar

Volg ons op sociale media